Werkt veel mails weg, postvak voor CC zitten 2200 ongelezen ing.
Is dit nou het werk al dat mailen, zegt hij
Text Samenvattingen maken werkt
paar keer gebruikt
Bij ict'ers wordt het gebruikt, weet niet waarom.
MOet er de tijd voor nemen,
Samenwerking in de zorg vs concurrentie in de zorg. wat is beter?
Dingen die goed kunnen
Weet dingetjes worden beter uitgelegd , beter dan Google , eenvoudig uitleggen.
Text Samenvattingen maken.
Gebruikt niet om text te genereren.
zet de onderstaande woorden in met ellkaar in verbinding die nieuew perspecieve vormt
Het probleem stijgende zorgen stijgdt dan harden dan de vraag hoe lossen we fit op doo rmet zijn alle samen te werken of juist tegen elkaar concurreren
de producutivbeit van het zorgpersoneel moet stijgen omdat er te weinig mensen zijn dus 1 persoon moet meer kunnen levereren
zorg die geen waarden toeveogd moet niet meer gedaan worden, gepaste zorg bij een ziekte moeten keuzes gemaakt worden welke zorg er geleverd moet worden elk indiiviud is anders heeft andere behoeftes dus niet iets geven wat ze niet nodig hebben
beperkte capaciteit , personeelkrapte
zorgaanvoerder zijn tot erlkaar voordeeld ddus z emoeten afspraken maken
commerciele partijen kunnen misbruik maken van hun machtsposititie
commerciele partijeen werken minder samen met ziekenhuizen doen simpele zorg
verzekeraar heeft zorgplicht, de degene die zorg nodig heeft heeft recht op zorg moet anders ingekocht worden.
nu bij de medsiche speialitisce zorg een gerelegeerde markt, alle staekholders maken agssrpken over het totale kader en rcithing
Stakeholders, ziekenhuizen, klinieken en verzekeraars en patiente orgnisatei en verplegegend personeel zit aan 1 tafel te overleggen hoe de zorg moet zijn en welke richting.
de stakeholders hebben eeen intetrgraal zorgakoord opgesteld
we hebben met zijn alle afspreaken gemaakt waaar de zorg naar toe moet, er is een transformatie nodig in de zorg omdat de zorg vraag harder stijgt dan het aanbod.
Ziekenhuizen werken al een beetje met concurrentie ze streven naar groei, maar zijn nu beperkt in huun mogelijkheden door de afspraken.
er wordt nu bepaald hoeveel je mag uitgeven aan wat, en dit belemmerd innovatie en verschillende ideeen. In een concurretnie model word innovatie meer gesteund.
zorngnodige in je ziekenhuis krijgen moet beloond worden.
de wet van baumol
in de dienstensector stijden de prijzen veel harder dan in de maak industrie, in de maak industrei heb je veel meer innovatie.
je ziet voornamelijk in overheid en semi overheid dat produttiviet minder hard stijg dan in de markt sector, en de problemen in de zorg word meestal opgelost door er meer geld in te gooien
dit werk niet meer omdat de mesnen er gewoon niet zijn.
de versekeraar maken financiele afstpraken die binnen het financiele kader moeten liggen
het financiele kader word door iedereen in de zorg de zstake holder bepaald.
dit word gedaan door dat de zorgaanbieders die leverern offertes aan, wij willen zoveel meer zorg foumle doen en zoveel meer prijs.
en dan gaan de rest van de stakholders om tafel om te kijken hoe we dit gaan doen.
Het lastige is met risioc omgaan, mensen willen weinig risioco lopen , premie wordt al betaald en dat moet wel dekkend zijn
Bij grote commercile kliniekn en de acamdisch centra, dat die hun machtpositie gebruiken pm hogeree tarvien af te spreken.
in het NL zorgsysteem kunnen zorgverzekarar niet zonder zorgaanbieders en andersom.
[[../Matrix Mathijs/MatrixSoftware|MatrixSoftware]]
In een systeem waarin zorgverzekeraars en zorgaanbieders minder afhankelijk van elkaar worden, zouden enkele fundamentele wijzigingen in de structuur en werkwijze van het zorgsysteem nodig zijn. Hier zijn enkele mogelijke kenmerken van zo'n systeem:
1. **Meer marktwerking en concurrentie:** Zorgaanbieders concurreren op basis van kwaliteit, prijs, en service, waardoor zorgverzekeraars en zorgbehoevenden meer keuzevrijheid hebben. Dit vereist transparante informatie over de prestaties en kosten van zorgaanbieders, zodat consumenten en verzekeraars geïnformeerde keuzes kunnen maken.
2. **Directe contractering door burgers:** Burgers of patiënten hebben de mogelijkheid om direct contracten af te sluiten met zorgaanbieders, eventueel met een voucher-systeem of persoonsgebonden budgetten (PGB’s) die ze kunnen gebruiken om zorg in te kopen. Dit zou de rol van zorgverzekeraars verschuiven van zorginkopers naar financiers of beheerders van zorgbudgetten.
3. **Differentiatie in zorgverzekeringen:** Zorgverzekeringen kunnen zich meer differentiëren in de mate van keuzevrijheid die zij hun verzekerden bieden. Sommige polissen kunnen bijvoorbeeld alleen zorg dekken van een beperkte groep vooraf gecontracteerde aanbieders, terwijl andere polissen een breder spectrum aan keuzes en bijbehorende premies bieden.
4. **Rol van onafhankelijke zorgmakelaars:** De introductie van onafhankelijke zorgmakelaars of adviseurs die zorgbehoevenden helpen bij het navigeren door het zorglandschap en het kiezen van de meest geschikte zorgaanbieder en -verzekeraar, op basis van hun specifieke behoeften en voorkeuren.
5. **Stimuleren van zelfzorg en preventie:** Een grotere nadruk op zelfzorg en preventieve zorg, mogelijk gemaakt door technologie en digitale gezondheidstools. Dit kan de afhankelijkheid van traditionele zorgaanbieders verminderen en burgers meer regie geven over hun gezondheid.
6. **Flexibele prijsmodellen en bekostiging:** Innovatieve bekostigingsmodellen die niet alleen gebaseerd zijn op geleverde zorg, maar ook op uitkomsten, kwaliteit, en efficiëntie. Dit zou zorgaanbieders stimuleren om efficiëntere zorg te leveren en de waarde voor patiënten te maximaliseren.
7. **Technologische integratie en interoperabiliteit:** Een robuust digitaal zorgplatform dat interoperabiliteit tussen verschillende zorgaanbieders en zorgverzekeraars ondersteunt, waardoor de coördinatie van zorg verbetert en administratieve lasten verminderen.
Een dergelijk systeem zou significante veranderingen vereisen in wetgeving, regelgeving, en de cultuur binnen de gezondheidszorg. Het zou ook gepaard gaan met uitdagingen, zoals het waarborgen van toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor iedereen, ongeacht hun financiële situatie. Daarom zou een zorgvuldige overweging van de implic
het nadeel van 2 is dat het om te hoge bedragen gaat, wawtn gaat een indivudi shoppen voor 100,000 euro per jaar