Kennisoverdracht en begeleiding Onderwijsbegeleider TOS bij Kentalis: Specialist in het ondersteunen van leerlingen met taalontwikkelingsstoornissen, hun docenten en scholen, gericht op het optimaliseren van educatieve en communicatieve processen. Actief lid van de landelijke medezeggenschapsraad, bijdragend aan beleidsontwikkeling en kwaliteitsborging binnen de organisatie. Overzicht Informatiestromen TOS Voorlichting & Evaluatie: Van/naar Collega: Over TOS-voorlichting aan PABO. Van/naar Managed Assistant: Over PowerPoint voor LMR en TOS-voorlichting. Van/naar Assistent: Over tussen- en eind-evaluatie. Van/naar IB (Intern Begeleider): Over verslagen van evaluaties en ondersteuningsplan voor leerling.[[../NOMI/NOMI|NOMI]] Naar Leerkracht: Over ondersteuningsplan leerling. Logopedie & Oudercontact: Van/naar Ouder: Over logopedie en later over contact. Medezeggenschapsraad (MR): Met Collega: Over een logo voor MR. Van/naar Secretariaat MR: Over format van verslaglegging en afspraak over achterban en de agenda van MR. Van/naar Voorzitter MR: Over logo en over ChatGPT. Presentaties & Vergaderingen: Van/naar LMR Lid: Over presentatie over LMR. Weer met Managed Assistant: Over LMR presentatie. Loopbaan & Administratie: Algemeen: Nieuwe afspraak voor loopbaantraject. Van/naar Assistent: Over leerlingbegeleiding. IB'er: Ontvangst van verslag. 1. **Leerlingbegeleiding:** - Evalueren van leerbehoeften en -uitdagingen van leerlingen met TOS. - Ontwikkelen van individuele ondersteuningsplannen. 2. **Communicatie en Voorlichting:** - Informeren van docenten en ouders over TOS en begeleidingsstrategieën. - Verzorgen van TOS-voorlichting aan PABO en andere betrokkenen. 3. **Documentatie en Verslaglegging:** - Vastleggen van uitgevoerde acties en testresultaten in leerlingdossiers. - Opstellen van tussen- en eind-evaluaties van leerlingbegeleiding. 4. **Samenwerking en Overleg:** - Overleggen met intern begeleiders (IB'ers) over leerlingvoortgang en evaluaties. - Deelnemen aan werkgroepen en teamvergaderingen voor kennisdeling en coördinatie. 5. **Digitale Administratie en Beheer:** - Beheren van digitale dossiers van leerlingen in systemen zoals Parnassys. - Gebruik van Outlook, OneNote, en Teams voor planning, notities, en documentbeheer. 6. **Medezeggenschapsraad (MR):** - Bijdragen aan beleidsvorming en besluitvorming binnen de MR. - Communiceren over MR-gerelateerde zaken met collega's en het secretariaat. 7. **Professionele Ontwikkeling en Netwerken:** - Bijhouden van professionele ontwikkelingen via Kentalis Intranet en externe bronnen. - Netwerken met collega's voor kennisuitwisseling en ondersteuning. 8. **Project- en Presentatievoorbereiding:** - Voorbereiden en geven van presentaties over LMR en TOS-voorlichting. - Coördineren van projecten en initiatieven gerelateerd aan TOS-bewustwording en -ondersteuning. ### Fundamenten van de MR - **Medezeggenschap**: De MR heeft medezeggenschapsrecht, wat betekent dat ze naast de bestuurder staan, met rechten om geïnformeerd te worden, mee te kijken, en in te stemmen met beslissingen. - **Rechten van de MR**: Deze omvatten informatierecht, instemmingsrecht, en initiatiefrecht, waarmee de MR invloed uitoefent op beleidsmatige en operationele beslissingen. - **Onderwerpen van Medezeggenschap**: Er zijn specifieke domeinen zoals onderwijs, financiën, formatie en werkverdeling waarover de MR geïnformeerd wordt, advies kan geven of zelfs over kan stemmen. Hierbij heeft de MR instemmingsrecht op zaken betreffende onderwijs, formatie en werkverdeling, en adviesrecht op financiële aangelegenheden. ### Proces en Interactie - **Interactie met het Bestuur**: Het bestuur deelt informatie met de MR, vaak in de vorm van aanbiedingsbrieven die de basis vormen voor verdere discussie en besluitvorming binnen de MR. Af en toe woont het bestuur MR-vergaderingen bij om directe communicatie en transparantie te bevorderen. - **Rol en Expertise van MR-leden**: Leden van de MR brengen hun eigen specialiteiten in, zoals financiën, wat bijdraagt aan een diepgaande analyse en beoordeling van de voorstellen van het bestuur. - **Vergaderstructuur**: Vergaderingen beginnen typisch met het vaststellen van de agenda, gevolgd door de bespreking van de aanbiedingsbrief en andere agendapunten, waaronder updates van werkgroepen en signalen uit de achterban. ### Dynamiek en Ontwikkeling - **Leercomponent**: De MR wordt regelmatig bijgeschoold door experts over diverse onderwerpen, wat zorgt voor continue professionele ontwikkeling van haar leden. - **Communicatie met de Achterban**: MR-leden, die zelf ook werknemers zijn, brengen signalen en punten van zorg vanuit de achterban in, wat zorgt voor een responsieve en representatieve besluitvorming. - **Werkgroepen**: Statusupdates van werkgroepen bieden inzicht in hun voortgang en activiteiten, versterkend de rol van de MR in het monitoren en bijdragen aan specifieke projecten en initiatieven. MR [[../workshop test/Oefening 4|Oefening 4]] leerlingbegeleiding voornamelijk overdracht wat is er gedaan wat is er getst wat is er uit de test gekomen informatie over AB meter-> is een meet instrumenten of we goed de scholen informeren. De Ab meter is een methode, je moet elke school 3 keer per jaar 5 vragen stellen. de vragen gaat over de school en de leerkrachten over hoe goed ze geïnformeerd worden over TOSS, De vragen zijn eigenlijk vragen over TOSS om te testen hoeveel ze het weten. ik doe hier weinig mee. 3 taken staan open, van afas -> personeeldossiers Onbekend wat de taken zijn. die komt 3 keer terug sharepoint met nieuws wat ik mogelijk heb gemist [[natasja]] Veel MR vraagstukken. Er wrodt automatisch uit sharepoitn gemailded De voorzitter mails de secrataris mailt over deze vraagstuk puur ter informatie contact met cloega over tossvoorlichting pabo Contact met ouder over logopadie Managed assisten over power point die ik moest in everen over LMR en toss voorlischting Contact met assisiante over tussen evalueatie en eind evaluaeto contact met IB over de verslagen van de evaluatie iets over de MR met de collega over een logo Loopbaan tracjet neiuwe afspraak weer met ib over contact met ouder Contact met LMR lid over presentatie over LMR weer met manameg assisitne over LMR presentatie VOor de MR met het secetraiaait over format van verslag legging met secetaraiit afspraak over aachterban en de agenda van de MR VOorzitter MR gemaild over logo voorzitter gemailed over Chat GPT Assisianrt over leerlingbegegleing Leerkracht over ondersteuningplan leerling Verslag verstuurt naar IB'er Een IB = intern begeleider school Kennisoverdracht en begeleiding outlook agenda, staan de afspraken en de taken , moet ik continu raadplegen voor wt ik moet doen, heel belangerijk Chatgpt die gebruik ik voor de verslaglegging voor de voorlichting LMR Outlook mail One -note zijn 12 tabledadn zijn mijn korte aantekeningen, wat een belangrijke tablad is een compleet overziht van leerlingen en welke afspraken. en ik elke werkgroep die ik heb heb een tablad. Allerlei PDF staan er op met informatie Parnassys dit is een digitaal dossier hoe staan alle dossier van de llerling, alle onderzoeken afsrpaken testen Kentalis intranet dit is ons hier worden kennis bewaard en kan er collega's vidnen voor mijn persoonlijk dossier, loonstrookje er worden de nieuwrje op d ehoofdpagina gezet. Word hoofdzakelijk maak ik daar documenten met chatgpt, word zijn eigenlijk kladbladjes Teams , hier staan alle docuemtnen in van verschillende werkgroepen waar ik inzit , e voor vergadering , hoofdzaklijk gebruk voor infomraite en informatie opbergen MR vergadering Elk woensdag 3 uur. De bestuurder heeft zeggenschap en het MR heeft medezeggenschap Bij alles wat de bestuurder doet controleert en meekijken en mee instemmen, het MR heeft iformatie recht , instemmingrecht ,initiaf recht. Het is vast geleged over welke onderwerpen het MR Alleen geinfomreerd hoefd te worden of advies mag geven of erover mag stemmen. Onderwijs financiec formatie en werkverdeling dit zijn de onderwerpen Formatie is werknemers aantal hoeveel je aanneemt onderwijs,formatie en werkverdeling is instemming recht financiec advies recht Af en toe shuift het bestuur aan bij de vergadering De bestuurder stuurt een aantal stukken in die de MR leden dan lezen. De MR leden hebben hun specaliteit bijvoorbeeld financien het gaat voornamelijk besluit De bestuurder stuurt een aanbieidngsbrief naar de MR Dit wordt gedaan via aan aanbiedingsbrief en hier staat de vraag van de bestuurder en dan de omschrijving waar het omgaat dat wordt bekeken dan wordt daar het besluit in gezet en eventuee aandachtpunten De vergadering begint meestal met de agenda den daarna de onderstaande punten Er komt vaak een expert die wat uitleged over een onderwerp dus wekelijks leer je niet nieuws Daarna komt de aanbiedingsbrief dit kan al een paar weken aan de gang zijn maar er ontsaan steeds Signalen uit de achterban , de MR leden zelf horen dingen zijn namelijk ook gewoon werknemers ernaast of de achterban kom met dingen Stand van zaken van de werkgroep, waar de werkgroep staan en wat ze gedaan hebben. Die expert die komt en leg die dingen uit. Het secatariaat mailt de stukken, PDF, die bekijk je als het over je onderwerp stukken krijgt -> stukken verwerken -> mening over vormen -> uitspreken stukken_uploaden_chatgpt (bestuurstuk) -prompt_welke vragen moet stellen return (vragen) save(vragen).obsidianlink prompt(vragen)_beandwoord de vragen weten welke (onderwerp essentie) van wie naar wie gaat wie wat met (onderwerp essentie) doet. # TOS zichtbaar maken in het noorden fanantiek tos voorlichtingen gegeven fanatiek op linkedin posten onderhand wat minder # Gezicht van kentalis Je moet gezien door kentalis mensen of door de scholen het gaat eigenlijk om de scholen maar als het door kentralis erkend wordt het makkelijker # hoe wordt ik gezien door scholen TOs voorlichtingen en tos beleving organiseren er moet continue over gesproken worden isn vergadringen ik moet wetetn hoe ik mezelf zie hoe sta ik in de organisatie wat is mijn taak mijn taak is het plan uitvoeren