Dit zijn de hoofdonderdelen van een projectplan
1. **Doel en Scope bepalen** - Wat willen we bereiken en wat valt er binnen ons project?
3. **Projectfasen en Activiteiten definiëren** - Hoe delen we het project op in beheersbare delen?
4. **Middelen en Rollen toewijzen** - Wie doet wat en welke middelen hebben we nodig?
5. **Tijdschema opstellen** - Wanneer worden de verschillende delen van het project uitgevoerd?
6. **Communicatieplan** - Hoe en wanneer communiceren we over het project?
7. **Documentatie en Overdracht** - Hoe zorgen we voor overdracht en toekomstig onderhoud?
Dit is context over de uitvoering van een project
# Interne kick-off
In de interne kick-off wordt het project intern besproken door de projectleider, accountmanager, business consultant en technisch consultant.
# Planning
De projectleider maakt een [[plan van aanpak viadata]], plant de inzet van technische consultants en coördineert samen met de binnendienst de inkoop van hardware/licenties.
# Externe kick-off
In de externe kick-off worden door de projectleider en accountmanager samen met de klant de einddoelen, KPI's en de planning van het project definitief vastgesteld.
# Uitvoer
De projectleider bewaakt de voortgang van de uitvoer werkzaamheden.
#### Werkzaamheden en documentatie
Een technisch consultant voert de werkzaamheden uit en zorgt voor de documentatie ervan.
#### Abonnementen en licenties
De abonnementen en licenties worden door contractbeheer geactiveerd.
De hardware wordt ingekocht door de afdeling inkoop.
#### Voortgangsrapportage
Met de [[voortgangsrapportage (VD)]] informeert de projectleider de klant en interne organisatie over de voortgang van het project.
# Projectoplevering en overdracht
De projectleider maakt een [[projectopleverdocument (VD)]], vraagt de klant om goedkeuring en bespreekt de werkafspraken.