Dit zijn de hoofdonderdelen van een projectplan 1. **Doel en Scope bepalen** - Wat willen we bereiken en wat valt er binnen ons project? 3. **Projectfasen en Activiteiten definiëren** - Hoe delen we het project op in beheersbare delen? 4. **Middelen en Rollen toewijzen** - Wie doet wat en welke middelen hebben we nodig? 5. **Tijdschema opstellen** - Wanneer worden de verschillende delen van het project uitgevoerd? 6. **Communicatieplan** - Hoe en wanneer communiceren we over het project? 7. **Documentatie en Overdracht** - Hoe zorgen we voor overdracht en toekomstig onderhoud? Dit is context over de uitvoering van een project # Interne kick-off In de interne kick-off wordt het project intern besproken door de projectleider, accountmanager, business consultant en technisch consultant. # Planning De projectleider maakt een [[plan van aanpak viadata]], plant de inzet van technische consultants en coördineert samen met de binnendienst de inkoop van hardware/licenties. # Externe kick-off In de externe kick-off worden door de projectleider en accountmanager samen met de klant de einddoelen, KPI's en de planning van het project definitief vastgesteld. # Uitvoer De projectleider bewaakt de voortgang van de uitvoer werkzaamheden. #### Werkzaamheden en documentatie Een technisch consultant voert de werkzaamheden uit en zorgt voor de documentatie ervan. #### Abonnementen en licenties De abonnementen en licenties worden door contractbeheer geactiveerd. De hardware wordt ingekocht door de afdeling inkoop. #### Voortgangsrapportage Met de [[voortgangsrapportage (VD)]] informeert de projectleider de klant en interne organisatie over de voortgang van het project. # Projectoplevering en overdracht De projectleider maakt een [[projectopleverdocument (VD)]], vraagt de klant om goedkeuring en bespreekt de werkafspraken.